Maj 2005

Maj 2005:
Jag börjar för första gången känna smärta i min vänstra hälsena när jag gick upp på relevé. Det var ca två veckor innan slutproduktionen så jag fick krykor på en gång för att jag skulle kunna göra föreställningarna. Hoppade fram i ca två veckor och gjorde föreställningarna helt utan smärta.

Oktober 2005:
Jag börjar känna av smärtan igen i vänster hälsena men jag lyssnar inte riktigt på min kropp och kör på ändå. Smärtan blir bara värre och mer. Tillslut uppsöker jag Dr Olivier som röntgar foten och ser att allt ser ut som det ska. Jag får inlägg i skorna för avbelastning och stöd.
Nu gör det ont när jag sitter på knä, pointar och flexar.

November och December 2005:
Samma lika. Vissa dagar bättre andra sämre men ont gör det lite hela tiden. Jag får en antiflammatorisk kräm som jag använder flitigt. Jag börjar även gå till fysioterapefter som inte hjälper allt för mycket.
Nu gör det även ont när jag gör armhävningar på tå och ligger på mage.

Januari 2006:
Hälsenan vill inte ge med sig, inte ens efter tre veckors jullov. Jag får utskrivet på recept ett par riktigt starka tabletter mot inflammationen.

Tabletterna hjälper och jag kör på igen och dansar för fullt.

Det håller i några dagar sen kommer smärtan igen. Ringer Dr Olivier som ordnar (inom en vecka) en magnetröntgen.

Nu gör det ont bara av att gå.
Magnetröntgen visar att inflammationen har spridit sig och ligger nu runt hela härligheten. Det vill säga hälsenan, språngbenet, skenbenet och vadbenet. Jag sjukskrivs i fem veckor. Egen rehab som bestod av simmning, cykla när det slutade göra ont och styrketräning. Men jag kan inte påstå att jag visste vad jag gjorde.

Februari 2006:
Jag får börja dansa igen! Hälsenan håller sig lugn i ca en vecka. Fuck.
Får tips om en riktigt bra Heilpraktiker. Åker dit och han gör en Iris-analys. Alltså tittar in i mina ögon i fem minuter utan att yppa ett ord. Därefter berättar han hur länge jag haft ont, vart det gör ont och varför. Scary!
Han skriver ut naturläkemedel, ber mig dricka mycket vatten och återkomma om två veckor.

Mars 2006:
Hälsenan blir sakta men säkert bättre och bättre, men det dröjer till april innan jag vågar hoppa på baletten.

April 2006:
Känner mig helt fri från all smärta när jag dansar. LYCKA!

Oktober 2007:
Känner av hälsenan lite. Ger den lite extra kärlek och uppmärksamhet och smärtan avtar ganska snart.

Augusti 2008:
Känner återigen av hälsenan, får panik eftersom jag ska börjar på Balettakademien om ca en vecka! Pratar med min svärfar som är läkare. Han säger åt mig att strecha den ofta, mycket och länge.
Efter nån vecka är jag smärtfri.

Januari 2009:
Började känna av hälsena lite i helgen men det var ytterst lite. Under veckan har jag tränat som jag brukar på skolan och smärtan har kommit mer och mer, när jag pointar och går upp på relevé. Gick till vår Naprapat idag som undersökte den. Vill inte åka på en sjukskrivning igen!
Hon klämmer och kollar. Domen: Hälsenan är än inte mycket inflammerad MEN leden som ligger bakom hälsenan är det. Behandling: Äter Voltaren T i en vecka.


Kommentarer
Postat av: Sabina

Attans så tråkigt! Vet du vad? Jag har också hälseneinflammation! Hate it, dock klarar jag mig bra då jag inte går på balletakademin! Hoppas det blir bra snart! KRAM!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback